۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير

دانشجویان موتور محرک فعالیت‌های‌ علمی، اجتماعی، سیاسی هستند

نشست سوم از سلسه جلسات سه‌گانه‌ی دانشگاه بین زمین و آسمان به همت مجمع اسلامی دانشجویان و مشارکت انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه و با حضور دکتر هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان و آقای شهنام مشاور جوان رئیس دانشگاه در امور دانشجویان، برگزار شد


به گزارش روابط عمومی، دکتر هرسیج رئیس دانشگاه  اصفهان در این نشست، بر انجام فعالیت های پژوهشی، آموزشی و  فرهنگی، مبتنی بر مسئله محوری و تمدن سازی و همچنین تشریح مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی علم تأکید کرد.

رئیس دانشگاه اصفهان در ادامه تصریح کرد: دانشجویان موتور محرک فعالیت‌های‌ علمی، اجتماعی، سیاسی هستند و خود نیز می توانند باعث مشارکت حداکثری این فعالیت ها باشند.

ایشان ضمن اشاره به پیشینۀ تأسیس دانشگاه‌ها تصریح کرد: تاریخ دانشگاهها نشان می‌دهد دانشگاه‌هایی که نه به صورت بومی و برخاسته از فرهنگ اصیل کشورها، بلکه به صورت وارداتی در فرهنگ و تمدنی استقرار یافته‌اند، مشکلات و چالشهایی اساسی پدید آورده‌اند و عمدۀ این مشکلات برخاسته از مسأله‌محور نبودن و انفعال دانشگاه در برابر نیازهای جامعه بوده است.

دکتر هرسیج با بیان این که نهاد دانشگاه ، در کشور ما وارداتی بوده است افزود: در غرب دیدگاه قالب در دانشگاه ها، تولید علم و دستاوردهای آن، برآمده از علوم تجربی بوده است. همین دیدگاه تا امروز در دانشگاه های ما نیز به دلیل وارداتی بودن علوم، ادامه دارد. نظام آموزشی ما به گونه ای نیست که تفکر انتقادی را به طور مطلوب در دانش اندوزان نهادینه کند

دکتر هرسیج در ادامه تفکر میان رشته ای را یکی از شاخصه های اصلی نظریه انتقادی یورگن هابرماس برای رهایی جامعه مدرن از سیطره قدرت و ثروت دانست و افزود: در دوران پست مدرنیسم‌ غرب، عقلانیت جدیدی با عنوان عقلانیت انتقادی و علوم انتقادی مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط و تغییر و تحولاتی که در جامعه رخ داده فقط تولید نظریه کافی نیست بلکه از دانشگاه ها انتظارات بیشتری می‌رود.

وی تصریح کرد: با همان دیدگاه منقبض غرب با دانشگاه هایمان برخورد کردیم، که نتیجه عملی آن این است که استاد یا دانشجوی ما از موضوعات فرهنگی و حتی اجتماعی ما اطلاع ندارند و صرفا به دانشگاه محدود شده اند، نتیجه دیگر این موضوع این است که با سیلی از فارغ‌التحصیلان‌ بیکار رو به رو شده ایم

 رئیس دانشگاه اصفهان با تبیین برنامه راهبردی دانشگاه اصفهان مبتنی بر جامعه محوری و تمدن سازی اظهار کرد: ماموریت های جدیدی را برای دانشگاه در دو مبحث جامعه محوری و تمدن سازی تعریف کرده ایم و تمام فعالیت های، علمی،پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، سیاسی، و اجتماعی ما به سمت مسئله محوری سوق داده شده است. وی بر بازنگری دروس در راستای جامعه محوری و حل معضلات جامعه تاکید کرد

دکتر هرسیج از راه اندازی پردیس بین‌المللی در برنامه سال های آتی دانشگاه خبر داد و خاطر نشان کرد: باید دانشگاه در رشته‌های‌ اساسی و بنیادین که در 50 سال آینده برای کشور ضروری است سرمایه گذاری کند به همین دلیل با تاسیس دانشکده علوم و فناوری‌های نوین و راهبردی در دانشگاه اصفهان در پی تحقق این موضوع هستیم.

وی با بیان این که فعالیت هایی که در دانشگاه انجام می شود باید متناسب با نیازهای جامعه باشد تصریح کرد: در راستای گام دوم انقلاب و با هدف تقویت ارتباط و تعامل موثر میان دانشگاه و صنعت، اشتغال پذیری دانشجویان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان،اجرای بورس دانشجویان به تحصیل در صنعت و جامعه را از سال گذشته آغاز کردیم و با 50 صنعت وارد مذاکره شدیم و به دانشجویان بورس صنعت اختصاص یافت.

دکتر هرسیج در ادامه تصریح کرد:برای عینیت بخشی به تمدن نوین اسلامی باید علایم هویت اسلامی را تقویت کنیم . علایم هویتی چنان که شایسته است به نسل جدید منتقل نشده است و به همین علت همه ما وظیفه داریم این مهم را به نحو مطلوب انجام دهیم.

رئیس دانشگاه اصفهان در این نشست گفت: معضل فرهنگی فقط برای ایران نیست بلکه کل دنیا با این معضل بی‌تفاوتی اجتماعی و کاهش مشارکت اجتماعی و سیاسی مواجه هستند. موضوعات فرهنگی دستوری نیست و برای بحث کیفی فرهنگ نیاز به تغییر نگرش است. مشارکت نقشی است که آحاد مردم از جمله دانشجویان در فرایند تصمیم گیری دارند

وی در ادامه افزود: مشارکت زمانی تقویت میشود که دانشجو احساس کند در فرایندهای اجرایی دانشگاه از نخستین مرحله تا مرحلۀ پایانی مشارکت دارد، یعنی از تصمیم سازی و تصمیم گیری تا مرحلۀ اجرا به شکلی فعال مشارکت کند.

شایان یادآوری است سلسه جلسات سه‌گانه‌ی دانشگاه بین زمین و آسمان در روز 11 اردیبهشت با حضور دکتر فراست‌خواه تحلیل‌گر‌ مسائل و نظریه پرداز دانشگاه برگزار و همچنین در روز 18 اردیبهشت یک نشست صمیمانه و دانشجویی با حضور نمایندگان پویا‌ترین مجموعه‌ها، کانون‌ها،‌ انجمن‌ها‌ و تشکلات با موضوع فعالیت فرهنگی دانشجویان، چیستی و چرایی این فعالیت ها بر گزار‌ شد.

نشست سوم و آخر نیز با محوریت دانشگاه در نگاه دانشگاه و اینکه فعالیت‌های‌ فرهنگی و اجتماعی از دید دانشگاه چگونه دیده‌ می‌شود‌ در تاریخ 8 خرداد 1403 با حضور دکتر هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان پایان یافت.

گفتنی است در این نشست تشکل های دانشجویی سوالات خود را مطرح و رئیس دانشگاه به سوالات مطروحه پاسخ داد.

 

 

 

تاریخ:
1403/03/10
تعداد بازدید:
343
منبع:
Powered by DorsaPortal